Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Spoorbrug Lierseweg mastodont van 3.200 ton, cm per cm op z'n plaats - extra foto's vid

Spoorbrug Lierseweg
URL

Heel wat toeschouwers kwamen vanochtend toekijken wanneer de nagelnieuwe spoorbrug aan de Lierseweg centimeter per centimeter op z'n plaats geschoven werd.  Een huzarenstuk.
Het  gevaarte van 3.200 ton, 164 meter lang, 10,6 meter breed en 29,5 meter hoog is een staaltje van technisch mega-vakmanschap.

 

Investering van €53,3 miljoen

De vervanging van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van de bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter om zo meer transport over water te stimuleren. Door de nieuwe en verhoogde ligging wordt ook het spoorwegtracé aan weerskanten van de brug aangepast.

Vlaanderen investeert 44,5 miljoen euro in deze brug. De vernieuwing van de spoorbrug in Herentals is een toonbeeld van duurzame en veilig mobiliteit ”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open Vld).

"Dit project omvat veel meer dan de verhogingen van de spoorbrug en het spoortracé. We investeren ook in veilige fietsinfrastructuur met vrijliggende fietspaden en veilige oversteekpunten, nieuwe fietstunnels en vlotte verbindingen met het jaagpad.

Zoals de overweg Vossenberg, waar een nieuwe tunnel (met beperkte hoogte) komt voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Maar ook op de Beukelaer-Pareinlaan, die heringericht wordt met vrijliggende fietspaden en een veilige verbinding met het jaagpad. Op termijn vervangt een  fietsbrug de oude spoorbrug en voorziet deze een aansluiting op de fietssnelwegen tussen Lier, Herentals en Aarschot.”

Het project is een realisatie van vereende krachten, waaronder De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel,  Provincie Antwerpen, stad Herentals en Pidpa. De werken worden uitgevoerd door aannemersconsortium TM Artes Roegiers – Aelterman - Taveirne voor een totaal bedrag van 53,3 miljoen euro (excl. btw).

Vlaamse Waterweg nv investeert 44,5 miljoen in de verhoging van deze spoorbrug, Infrabel voorziet 5,9 miljoen, de provincie Antwerpen en stad Herentals investeren elk 1,1 miljoen en Pidpa voorziet 0,7 miljoen.

Gaston (19) van de Molekens in Herentals : "We zijn afgelopen week al een paar dagen komen kijken naar de werken.  Onze hoed af voor de ingenieurs die dit bewerkstelligen. Dit is echt millimeterwerk.  Toch ook wel een historische dag voor de regio Neteland."

 

Opwaardering Albertkanaal

Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over het Albertkanaal. Dat is het equivalent  van 2 miljoen vrachtwagens. Om de capaciteit van het kanaal en de mogelijkheden voor  containertransport over water te vergroten, verhoogde De Vlaamse Waterweg nv alle bruggen over het Albertkanaal tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter.  Zo geeft het de binnenscheepvaart alle kansen en kunnen binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot varen.

“Door de nieuwe spoorbrug geven we de modal shift van de weg naar het spoor en de waterweg een  boost. We versterken de alternatieven voor vrachtwagens en verbeteren de doorstroming op de weg,” vertelt Koen Anciaux, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.

“Intussen zijn 60 van de 62 bruggen verhoogd. De laatste brug is in uitvoeringsfase. Vanaf januari 2024 zullen de eerste schepen met 4 lagen containers over het Albertkanaal varen en wordt het voor logistieke spelers en ondernemers nog  aantrekkelijker om de vrachtwagen in te ruilen voor de binnenvaart."

Foto's en vid Johan Temmerman  © NNieuws.

Spoorbrug Lierseweg

Spoorbrug Lierseweg

Lierseweg 268, Herentals, België

Spoorbrug Lierseweg

Deel dit artikel